Friday, 6 April 2012

Hikmah Bersyukur ~ Cara-Cara Bersyukur

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Bersyukur.Adakah kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang selalu bersyukur?Sebagai makhluk Allah yang kerdil ini syukurilah segala nikmat Allah daripada sekecil-kecil perkara yang selama ini tidak kita hiraukan seperti udara yang percuma,kesempurnaan deria anggota tubuh badan, dan sebagainya lagi yang tidak mungkin dapat kita sebutkan satu persatu akan nikmat Allah pada makhluk-Nya yang bernama manusia ini.


CARA-CARA BERSYUKUR
  1. HATI - Sentiasa mengingati Allah yang memberi nikmat
  2. LIDAH - Mengucap Alhamdulillah ketika mendapat nikmat
  3. TUBUH BADAN - Menggunakan nikmat untuk kebaikan
Tanda-tanda bersyukur kepada Allah
  1. Menggunakan nikmat dengan cara yang baik
  2. Menggunakan nikmat Allah dengan baik
  3. Mematuhi suruhan dan larangannya
  4. Mengadakan hubungan baik sesama manusia
  5. Memelihara dan memulihara alam dengan baik
  6. Menggunakan rezeki pd jln yg diredai
  7. Membelanjakan harta pd jalan Allah S.W.T
  8. Tidak merosakkan nikmat Allah S.W.T
  9. Menyayangi pemberian Allah.
  10. Patuh dan taat perintah Allah S.W.T
Kisah teladan - Kisah Orang Bersyukur dan Orang Tidak Tahu Bersyukur

Nabi Musa AS memiliki umat yang jumlahnya sangat banyak dan umur mereka panjang-panjang. Ada golongan yang kaya dan ada juga golongan yang miskin. Suatu hari ada seorang yang miskin datang menghadap Nabi Musa AS. Ia kelihatan begitu miskin, pakaiannya compang-camping dan sangat lusuh berdebu. Si miskin itu kemudian berkata kepada Baginda Musa AS, “Ya Nabi Allah, tolong sampaikan kepada Allah S.W.T permohonanku ini agar Allah S.W.T menjadikan aku orang yang kaya.”


Nabi Musa AS tersenyum dan berkata kepada orang itu, “Saudaraku, banyak-banyaklah kamu bersyukur kepada Allah S.W.T.

Si miskin itu agak terkejut dan kesal, lalu ia berkata, ” Bagaimana aku mahu banyak bersyukur, sedangkan aku jarang dapat makan, dan pakaian yang aku gunakan pun hanya satu pasang ini saja! “.

Akhirnya si miskin itu pulang tanpa mendapatkan apa yang diinginkannya. Tidak lama kemudian ada seorang kaya datang menghadap Nabi Musa AS. Orang tersebut bersih badannya juga rapi pakaiannya.

Ia berkata kepada Nabi Musa AS, “Wahai Nabi Allah, tolong sampaikan kepada Allah S.W.T permohonanku ini agar dijadikannya aku ini seorang yang miskin, kadang kala aku merasa terganggu dengan hartaku itu.”

Nabi Musa AS pun tersenyum, lalu ia berkata, “Wahai saudaraku, janganlah kamu bersyukur kepada Allah S.W.T.”

“Ya Nabi Allah, bagaimana aku tidak bersyukur kepada Alah S.W.T?. Allah S.W.T telah memberiku mata yang dengannya aku dapat melihat. Telinga yang dengannya aku dapat mendengar. Allah S.W.T telah memberiku tangan yang dengannya aku dapat bekerja dan telah memberiku kaki yang dengannya aku dapat berjalan, bagaimana mungkin aku tidak mensyukurinya,” jawab si kaya itu.

Akhirnya si kaya itu pun pulang ke rumahnya. Kemudian terjadi adalah si kaya itu semakin Allah S.W.T tambah kekayaannya kerana ia selalu bersyukur. Dan si miskin menjadi bertambah miskin. Allah S.W.T mengambil semua kenikmatan-Nya sehingga si miskin itu tidak memiliki selembar pakaian pun yang melekat di tubuhnya. Ini semua kerana ia tidak mahu bersyukur kepada Allah S.W.T

2 Komen Terhebat:

Bulan Syurga Firdausi said...

Allahuakbar...bagus nye entry ni..seronok tenang bace hari jumaat pas jumaat ni :) yup syukur Alhamdulillah....

uyaitusaya said...

kene bsyukur kan...:")
terima kasih atas pkongsian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}