Sunday, 22 January 2012

Bunyinya Berbeza Bila Ditranslate

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Memang tak ada perkara menarik untuk ditaipkan cuma entri kali ini sesaje aku nak berkongsi pasal lagu OST kartun kegemaran aku ni dari zaman bebudak sampailah aku dah besar matang gini (opss...matanglah sangat kau ni?) Dulu masa first-first kartun ni keluar kat ntv7 pergh aku rasa macam nak lompat-lompat melepasi bumbung rumah aku je.Yang buat aku lagi bertambah-tambah gegila excited ialah kartun ni bersiaran pada tarikh 27 Julai 2003 masa tu.Alert kepada 27 Julai...yup my birthday.Cehh kengkonon aku rasa itulah hadiah paling best la aku dapat padahal sape je yang bagi.Childish sungguh pemikiranku ketika itu!
"Yeyy...ada citer Card Captor Sakura.Sukanya!"

Lebih kurang begitulah reaksinya.Penuh dengan element kebudak-budakkan.Alaa...zaman kanak-kanak tu datang sekali je dalam hidup.Itu je la zaman yang kita tak pernah pun fikir erti masalah-ketabahan-redha-perit-rumit-getir.Yang kita tahu masa zaman budak-budak ialah happy-game-seronok-riang gembira je.Well...waktu-waktu itu sudah pun berlalu.

Berbalik semula kepada apa yang aku nak taipkan ialah lagu OST kartun kegemaran aku dari dulu-kini dan selamanya...cehhh.Yaa...Card Captor Sakura.Boleh dilihat betapa aku sangat meminatinya sehingga menjadi salah satu element dalam header blog aku tu.
Card Captor Sakura

Lagu opening yang kedua ni tajuknya 'Dreaming'.Sangat-sangat sedap didengar dalam bahasa Jepun.But...But...bila aku jumpa lagu ni yang ditranslate kepada versi Indonesia...err...apa yang bole aku cakap...emm...emm...SANGAT PELIK + LAWAK.Its really-really spoil mood aku.Seriously...lagunya ditranslate ikut sebiji-biji dalam bahasa Indonesia memang lain benor bunyinyer.

Dengarlah versi yang ditranslate ke Indonesia...Err...

Amacamm...Macam 'sedap'la sangat kan.Really pelik lah.Yee...aku tahu diorang ni terlebih rajin nak translate dan aku hargainya...but...err...malaslah nak komen lelebih.

Japanese version

Emm...better dengar yang versi Jepun je.Sebenarnya semua lagu dalam kartun Card Captor Sakura ni ditranslate kepada bahasa Indonesia sewaktu ditayangkan kat sana.Aku cuma tunjukkan yang ni je.Yang lain kalau nak dengar cari sendiri kat Brother Youtube yek.

p/s : Kat Malaysia ni diorang tak pernah pulak cuba nak translatekan lagu kartun yekk?Mungkin kesukaran nak cari siapa aje yang sudi nyanyi lagu kartun...hehe

Saturday, 21 January 2012

Kelebihan Selawat Ke Atas Nabi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Selawat ke atas nabi merupakan amalan yang penuh dengan kelebihan jika diamalkan.Rasulullah merupakan idola kita dan wajarlah kita selalu mengingatinya dengan berselawat ke atas baginda.Rasanya berselawat ke atas nabi bukanlah sesuatu perkara yang sukar bukan?




Antara kelebihan berselawat ke atas nabi ialah : 

  • Selawat merupakan bentuk ketaatan kepada perintah Allah swt. Firman Allah: “… Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untnk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadaNya!” (Al-Ahazab:56) – sesiapa yg berselawat kpd Rasulullah s.a.w bererti telah mentaati perintah Allah s.w.t.
  • Mendapat 10 kali selawat dari Allah bagi orang yang berselawat sekali untuk Rasulullah s.a.w. Sabda Rasulullah s.a.w: “Barangsiapa yang berselawat kepadaku sekali, Allah akan memberikan balasan selawat kepadanya sepuluh kali…”
  • Diharapkan dikabulkan doa apabila doa itu didahului dgn selawat. Sabda Rasulullah s.a.w: “Setiap doa itu dihalang hingga diucapkan selawat kpd Rasulullah s.a.w”
  • Mendapat syafaat dari Rasulullah s.a.w jika mengucapkan selawat diiringi dengan permohonan wasilah kpd Rasulullah s.a.w.
  • Selawat merupakan sebab diampuninya dosa-dosa dan diangkatnya darjat. Sabda Rasulullah s.a.w:  ”Barangsiapa yang berselawat kepadaku dengan sekali selawat, nescaya Allah akan berselawat kepadanya (sebanyak) 10 kali dosanya dan diangkat 10 darjatnya.”
  • Selawat merupakan sedekah/zakat. ”Berselawatlah kamu kepadaku, kerana selawat itu menjadi zakat (penghening jiwa pembersih dosa) bagimu.” (Riwayat Ibnu Murdawaih).
  • Sesiapa yg membaca Al-Quran dan melafazkan selawat secara lalai, Allah masih memberi gandaan pahala setinggi bukit dan malaikat masih mendoakan si pembaca.
  • Mendapat keselamatan dari azab neraka, membolehkan memasuki syurga.
  • Memperolehi ucap selamat dari Allah

Sunday, 15 January 2012

@ADPadiputra Follow My Tweet

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Aku ni new beginner lah dalam dunia twitter ni.Iyalah...kengkonon nak jugak up-to-date dengan pelbagai teknologi dunia maya ni.Well...tak salah mencuba sesuatu yang baru untuk menambah ilmu am dalam diri sendiri.Ilmu ni ada di mana-mana dan bukan sekadar belajar secara formal dengan mengadap cikgu dan papan hijau/hitam/putih sambil pegang pen dan buku lepas tu catat nota laju-laju sambil buat muka tension (boringgg kann)


Akaun twitter aku ni biasa-biasa je.Nama pun budak baru nak berjinak-jinak so followers aku memang tak seramai mereka-mereka yang dah ada pengikut tegar sendiri kan.Its okey.Aku tak la nak mengharap orang follow aku sebab aku bukan artiss pun tapi kalau ada yang sudi...THANK YOU (^_^)Boleh menambahkan kenalan seantero dunia.Hehe...


Semalam sesaje aku nak tweet-tweet kan.Aku saje tweet @ADPadipurta ni.Yang tak disangka-sangka @ADPadipurta ni bole follow aku yang masa tu cuma ada 4 followers je.
"Waa...@ADPadiputra follow aku laa"

Memang rasa nak pengsan 5 saat la pasal aku macam tak percaya je aku yang tak de banyak mana follower ni pun dia bole follow.Actually...dia ni bagus pasal dia menghargai peminat dia.

Semalam aku tweet dia dan dia balas tweet aku sebelum jadi followers aku.Sebenarnya aku tak la mengharap dia akan balas.Ye laa...kan berjuta-juta lagi fanss dia yang tweet dia.But memang aku tak sangka dia akan balas tweet aku...Cayalah you @ADPadiputra.
dia jawab cool je...thumbs up!

Ini entri berunsur sedikit 'kejakunan'...faham tak.Tak faham diam-diam sudah.Hehe...sekali sekala terasa sedikit excited okey apa walaupun bukannya ada orang kisah pun.Tapi...saya kisah sebab saya suka.
Opss bukan Adi Putra yang ni...Ini Adi Putra Genius
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Hah...ini baru Adi Putra yang aku taipkan tadi.Yaa...pelakon tu

p/s : Teringat pulak citer Tentang Dhia...lagi-lagi episod akhir

Saturday, 14 January 2012

Amalan Zikir 99 Nama Allah / Asmaul Husna

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Allah memiliki nama-nama yang sangat indah.Hadis Riwayat Imam Bukhari ada menyatakan bahawa barangsiapa yang menghafalnya nescaya akan dimasukkan ke dalam syurga.



Allah:
Nama yang Maha Agung dan Mulia. Pemilik utama segala pujian. Di baca 5000x dengan khusyuk, tertib dan dengan kebersihan rohani untuk dekat dengan Allah setiap hari.

Ar Rahman (Maha Pengasih): 100x selesai solat 5 waktu, insyaAllah sesiapa yang membacanya akan menjadi seorang yang pengasih, terang hatinya dan tidak mudah menjadi pelupa.

Ar Rahim (Maha Penyayang): 100x setiap hari. InsyaAllah akan di jadikan orang tersebut penyayang dan di sayangi orang dan di beri kemudahan.

Al Malik (Maha Menguasai): 121x setiap hari selepas fajar, insyaAllah akan di kayakan Allah dengan bersebab atau dengan pintu yang di bukakan Allah.

Al Quddus (Maha Suci): 100x setiap hari setelah tergelincir matahari. InsyaAllah hari-harinya akan bersih dengan kesombongan, iri hati dan hasad dengki.

As Salaam (Maha Sejahtera): 160x setiap hari, insyaAllah penyakit yang di deritai akan sembuh atau bila di bacakan kepada pesakit akan sembuh selagi belum sampai ajal.

Al Mu'min (Maha Pemelihara Keamanan): 136x setiap hari insyaAllah akan aman diri dan hartanya daripada kejahatan.

Al Muhaimin (Maha Menjaga): Sebanyak-bayaknye setiap hari, insyaAllah akan sentiasa di awasi Allah dan di bersihkan zahir & batinnya. Juga bercahaya hatinya.

Al Aziz (Maha Mulia): 40x setiap hari selesai solat subuh selama 40 hari, insyaAllah akan di kurniakan Allah kekayaan dan di muliakan oleh Allah. Tidak akan dia mengharap atau berhajat sesuatu selain daripada Allah.

Al Jabbar (Maha Perkasa): 226x setiap pagi dan petang, insyaAllah tidak berdaya orang yang memusuhi untuk menganiayakannya. Akan tunduk mereka semua dengan pertolongan Allah.

Al Mutakabbir ( Maha Megah): 662x setiap hari, insyaAllah akan terlindung daripada musuh dan tunduk orang yang takabbur. Jika di baca saat bersama isteri, insyaAllah akan di kurniakan anak yang soleh dan sihat.

Al Khaliq (Maha Pencipta): 5000x insyaAllah akan di temui harta, kekasih atau keluarga yang hilang. Jika di baca di waktu malam Allah akan mengirimkan malaikat untuk membantu menempuh hidup di atas jalan yang benar.

Al Bari (Maha Membebaskan): 100x pada siang hari, insyaAllah akan terhindar dan selamat dari kesulitan dan kebinasaan.

Al Musawwir (Maha Pembentuk): 336x, insyaAllah segala perbuatan dan pekerjaannya akan menjadi baik.

Al Ghaffur (Maha Pengampun): 100x dalam keadaan menunggu solat Jumaat di dalam Masjid; dosa-dosa yang terdahulu akak diampun kan Allah SWT, insyaAllah.

Al-Qahhar (Maha Pemaksa/Maha Menguasai): Di baca setiap malam secara terus-menerus sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan mendapat ketenangan batin dan bebas daripada kehidupan yang sukar.

Al-Wahhab (Maha Pemberi): 300x setiap hari atau selepas selesai solat 5 waktu; insyaAllah akan dan mendapat kekayaan, kehebatan dan kebesaran.

Ar-Razzaq (Maha Pemberi Rezeki): Baca berulang-ulang kali insyaAllah segala usaha kita akan berjalan lancar serta sentiasa dikurniakan rezeki yang mencukupi.

Al-Fattah (Maha Membebaskan/ Maha Membukakan): di baca 71x setiap selesai fardhu subuh sambil meletakkan tangan di atas dada; insyaAllah akan bercahaya hatinya dan dipermudahkan segala urusannya.

Al-Alim (Maha Mengetahui): 100x sesudah solat 5 waktu, insyaAllah akan memperoleh ilmu ma'rifat dan kasyaf serta iman yang sempurna.

Al-Qabid (Maha Penggenggam): Sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan terlepas daripada ancaman jahat.

Al-Basit (Maha Meluaskan): Baca 10x setelah solat Dhuha, insyaAllah akan dikurniakan rezeki yang tidak putus-putus dan di luaskan ilmunya.

Al-Khafid (Maha Mnejatuhkan): 500x dengan khusyukk dan tawadhuk; insyaAllah akan terlindung daripadanya perbuatan dan maksud jahat serta di kabulkan hajatnya.

Ar-Rafi' (Maha Meninggikan): 100x setiap hari, insyaAllah akan ditinggikan darjatnya oleh Allah SWT.

Al-Muiz (Maha Memuliakan): 140x seepas solat isya' setiap Isnin dan Jumaat, insyaAllah akan dipandang mulia oleh orang.

Al-Muzill (Maha Menghinakan): 75x , akan dijauhkan Allah SWT daripada bahaya orang-orang yang berbuat jahat dan memudaratkan.

As-Sami' (Maha Mendengar): 100x setiap khamis setelah selesai solat zuhur tanpa pengetahuan orang lain akan termakbul doanya, insyaAllah.

Al-Basir (Maha Melihat): 100x sebelum solat Jumaat; Allah akan membuka hati dan fikirannya, insyaAllah.

Al-Hakam (Maha Menetapkan hokum): Dibaca sebanyak-banyaknya selepas tengah malam, insyaAllah akan dikurniakan ilmu rahsia dan hikmah agama.

Al-'Adl (Maha Adil): 104x setiap selesai solat 5 waktu; insyaAllah akan dikurniakan Allah sifat yang adil dan diperlukan pula untuk mengadili orang lain.

Al-Latif (Maha Penyantun / Maha Lemah-Lembut): 133x setiap hari, insyaAllah akan di peroleh taufiq dan hidayah daripada Allah SWT. Akan berhasil dalam perniagaan dan sentiasa dilimpahi rezeki.

Al-Khabir (Maha Bijaksana): Zikir sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan berhenti dari segala tabiat buruknya dan akan terhindar dari perbuatan khianat orang-orang zalim.

Al-Halim (Maha Penyantun/ Maha Penyabar): 88x setiapkali selesai solat sunat fardhu; insyaAllah akan kekal berpangkat kedudukannya dan akan bertambah baik kedudukannya, insyaAllah.

Al-'Azim (Maha Agung): 7000x setiap hari dan setiap malam selama sebulan: insyaAllah akan naik darjatnyadan memperoleh kelebihan dan kesenangan yang banyak dalam kehidupan dunia.

Al-Ghafur (Maha Pengampun): Zikir sebyanyak-banyaknya setiap malam: insyaAllah akan dilenyapkan segala kesukarannya dan diampunkan dosa bagi mereka yang bertaubat.

As-Syakur (Maha Mensyukuri): Zikir sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan di jernihkan hatinya dan disembuhkan penyakit yang di alaminya.

Al'Aliy (Maha Tinggi): Zikirlajh sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan terbela nasib mereka yang membaca nya dan terarah matlamat hidupnya dan jika sedang mengembara akan selamat sampai ke destinasinya, insyaAllah.

Al-Kabir (Maha Besar) 100x setiap selesai solat fardhu,; insyaAllah akan dibukakan Allah pintu makrifat baginya. Jika ia berhutang insyaALlah akan berkemampuan melunaskan hutangnya.

Al-Hafiz (Maha Memelihara): 16x setiap hari: insyaAllah akan terselamat daripada malapetaka.

Al-Muqit (Maha Mencukupkan): bacalah sebanyak-banyaknya kedalam segelas air dan diberi minum kepada anak yang buruk perangainya; insyaAllah akan berubah perangai anak itu kepada baik.

Al-Hasib (Maha Menghisab): Zikir setiap hari: insyaAllah akn terhindar daripada bahaya dan bebas daripada rasa takut.

Al-Jalil (Maha Luhur): 75x setiap pagi `kira-kira 2.30 pagi setiap hari; insyaAllah usahanya dan kedudukannya akan meningkat dengan tidak diduga.

Al-Karim (Maha Pemurah): 280x setiap kali hendak tidur, insyaAllah akan lapang reqzekinya dan mendapat kemuliaan dan kehormatan dalam hidupnya.

Ar-Raqib (Maha Mengawasi): 50x dengan niat agar Allah memelihara hartanya; insyaAllah akan terpeliharalah.

Al-Mujib (Maha Mengabulkan): 55x setiap selesai solat subuh; insyaAllah akan di kabulkan permohonannya oleh Allah SWT.

Al-Wasi' (Maha Luas): 127x setiap hari; insyaAllah akan di anugerahkan Allah SWT kehidupan yang mencukupi serta jalan keluar daripada segala kesempitan hidup.

Al-Hakim (Maha Bijaksana): Biasakan zikir ini setiap hari; insyaAlllahtidak akan mengalami kesukaran dalam menjalankan segala tugas dan pekerjaannya.

Al-Wadud (Maha Mencintai): 1000x setiap hari; insyaAllah akan diperbaiki segala urusan dunia dan di akhirat.

Al-Majid (Maha Mulia): 99x setiap hari selepas solat subuh dan kemudian ditiupkan ke telapak tangan dan di sapukan ke mukanya; insyaALlah akan dapat kemuliaan dan kasih saying dari keluarganya.

Al-Ba'its (Maha Membangkitkan): 100x sebelum tidur dengan meletakkan kedua-dua tangan di atas dadanya; insyaAllah akan diterangkan hatinya dan di beri ilmu hikmat dan makrifat.

As-Syahid (Maha Menyaksikan): 319x setiap malam; insyaAllah akan meninggalkan segala perbuatan tidak baik dan akan kembali ke jalan yang benar.

Al-Haqq (Maha Haq/Maha Benar): Zikirlah setiap hari; insyaAllah akan tetap hatinya dan keimanannya kepada Allah SWT.

Al-Wakil (Maha Memelihara): 1000x; insyaAllah akan Allah redakan hujan lebat yang berbadaikan taufan dan akan pula dibukakan pintu rezeki oleh Allah.

Al-Qawi (Maha Kuat): Bacalah Yaa Qawiyyul Matiin 1000x setiap malam; insyaAllah akan kembali bertenaga seperti yang di perlukan bagi mereka yang lemah jasmani dan rohani.

Al-Matiin (Maha Kukuh): Sebanyak-banyaknya dengan hati yang ikhlas dan rendah diri; insyaAllah akan lenyap segala kesulitan yang di hadapi.

Al-Waliyy (Maha Melindungi): 1000x pada malam Jumaat, insyaAllah alan diberi Allah satu wilayah dan apabila dihisab di padang mahsyar akan di hisab dengan cara yang amat mudah.

Al-Hamid (Maha Terpuji): 100x setiap kali selepas solat 5 waktu; insyaAllah akan terhindar daripada tabiat buruk akan akan menjadi orang yang soleh.

Al-Muhsi (Maha Menghitung): 1000x, insyaAllah akan mendapat kemudahanpada hari perhitungan nanti.

Al-Mubdiyy (Maha Memulai): setiap hari dengan hati yang khusyuk; insyaAllah akan di jernihkan hati dan fikirannya.

Al-Mu'id (Maha Mengembalikan): Zikir sebanyak 124x sebeum mengerjakan solat 5 waktu; insyaAllah barang yang hilang akan di jumpai kembali.

Al-Muhyi (Maha Menghidupkan): 68x setiap selesai solat 5 waktu; insyaAllah akan terkeluar dari badannya segala jenis penyakit.

Al-Mumit (Maha Mematikan): Zikir sebanyak-banyaknya sebelum tidur; insyaAllah sesiapa yang tiada kekuatan melawan nafsunya akan berupaya mengawal nafsunya.

Al-Hayy (Maha Hidup): Zikirlah sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan diberi hati yang terang dengan cahaya tauhid dan iman. Akan terhindar daripada sifat keji dan mungkar.

Al-Qayyum (Maha Tegak/Berdiri dengan SendiriNya): Zikirlah Yaa Hayyu Yaa Qayyum sebanyak 1000x setiap hari; insyaAllah hartanya akan bertambah, di turuti orang perkataannya, dikasihi dia oleh semua dan ditinggikan martabatnya.

Al-Wajid (Maha Mengadakan): Di bacakan sebanyak-banyaknya setiap hari; insyaAllah akan Allah kurniakan kekayaan batin dan kemantapan jiwa.

Al-Majid (Maha Luas Kemuliaan): 400x setiap hari; insyaAllah di jernihkan hati & fikirannya.
Al-Wahid (Maha Esa): zikir secara berulang-ulang kali di tempat sunyi; insyaAllah akan bebas daripada ketakutan.

As-Samad (Maha Diperlukan): 313x dalam waktu 3 hari dan disertai dengan puasa 3 hari juga; insyaAllah akan di kabulkan hajatnya.

Al-Qadir (Maha Kuasa): Di baca sebanyak 305x setiap hari; insyaAllah akan tercapai segala maksud serta hajatnya dan tercapai cita-citanya.

Al-Muqtadir (Maha Menentukan): 20x setiap kali bangun tidur; insyaAllah di permudahkan segala urusan dan pekerjaannya.

Al-Muqaddim (Maha Mendahulukan): 124x setiap hari; insyaAllah akan maju di dalam apa yang di usahakannya.

Al-Muakhir (Maha Mengakhirkan): 100x setiap hari; akan mendapat rahmat dan redha Allah dan di terima taubatnya; insyaAllah.

Al-Awwal (Maha Awal): 40x setiap hari selama 40 hari; insyaAllah akan di kurniakan anak lelaki. Jika di baca sebanyak 1000x selama 40 hari ; insyaAllah akan di mudahkan hidupnya.

Al-Akhir (Maha Akhir): 200x setiap selesai solat 5 waktu dan di amalkan selama sebulan ; insyaAllah akan dibukakan pintu rezeki yang halal baginya oleh Allah.

Az-Zahir (Maha Nyata): Zikir Ya Zahir sebanyak 1106x setiap selesai solat 5 waktu dan di amalkan selama sebulan; insyaAllah akan di terangi hatinya dan di buka rahsia dari ilmu yang sukar.

Al-Batin (Maha Tersembunyi): 300x setiap selesai solat 5 waktu; insyaAllah akan di bukakan kepadanya keberanian yang sejati.

Al-Waliyy (Maha Menguasai): 10,000x pada waktu siang dan 10,000x pada waktu malam insyaAllah akan di bukakan pintu makrifat baginya; insyaAllah.

Al-Muta'ali (Maha Suci/Terpelihara): 541x setiap hari; insyaAllah akan mendapat hasil yang baik dan di tinggikan martabatnya.

Al-Barr (Maha Dermawan): Di baca 7x kepada anak yang baru lahir; insyaALlah akan terlindung anak tersebut daripada bahaya sehingga akil baligh.

At-Tawwab (Maha Penerima Taubat): Sebanyak mungkin; insyaAllah akan di permudahkan untuk kembali ke jalan yang benar dan di redhai.

Al-Muttaqim (Maha Menyeksa): Zikir sebanyak 690x setiap kali selesai solat 5 waktu atau 6900x pada waktu malam; insyaAllah akan mendapat pertolongan untuk mengalahkan musuh.

Al-'Aff (Maha Pemaaf): Baca sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan di ampunkan dosanya.

Ar-Rauf (Maha Mengasihani): Sesispa yang selalu membaca doa ini akan di kasihi Allah SWT. Akan di limpahi rahmat dan tidak pula dia sengsara di dalam hidupnya.

Al-Malikul Mulk (Maha Menguasai Kerajaan): Zikir sebanyak 212x atau lebih setiap hari; insyaAllah akan di anugerahkan harta dan kekayaan kepadanya.

Dzul Jalaali wal Ikram (Maha Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan): Baca sebanyak 1065x setiap hari selama sebulan maka Alllah akan memakbulkan hajat dan doanya.

Al-Muqsit (Maha Mengadili): Di baca sebanyak 700x dengan niat; insyaAllah di kabulkan niatnya.

Al-Jami' (Maha Mengumpulkan): Baca sebanyak-banyaknya; insyaAllah akan jumpa barang yang hilang dan keluarga yang jauh akan di ketemukan semula.

Al-Ghani (Maha Kaya): Di baca sebanyak 1007x setiap hari; insyaAllah akan di anugerahkan kepadanya kekayaan zahir & batin dan juga di permudahkan jalan hidupnya.

Al-Mughni (Maha Mengkayakan): Zikir sebanyak 1,000x; insyaAllah akan menjadi kaya dengan kurnia Allah.

Al-Mani' (Maha Menolak/Melarang): Baca sebanyak 164x sebelum solat subuh; insyaAllah akan di kurniakan kehidupan kekeluargaan yang baik dan terhindar daripada kezaliman.

Ad-Dharr (Maha Memudharatkan): 1001xsetiap hari ; insyaAllah akan sembuh daripada penyakit yang telah lama tidak dapat di sembuhkan.

An-Nafi' (Maha Pemberi Manfaat): setiap hari sebyak-banyaknya: insyaAllah segala penyakit dan kesusahannya akan hilang.

An-Nur (Maha Bercahaya): sebanyak 256x setiap hari; insyaAllah akan terang hati nurani dan jiwanya untuk makrifat kepada Allah SWT.

Al-Hadi (Maha Pemberi Petunjuk): Sesiapa yang selalu menyebut asma' ini; insyaAllah akan memperoleh ilmu kerohanian.

Al-Badi' (Maha Pencipta Yang Baru): Di baca yaa Badi' as Samawaati wal Ardh sebanyak 70x; insyaAllah akan bebas dia dari sebarang kesulitan.

Al-Baqi (Maha Kekal): 1000x; insyaAllah akan hilang segala dukacitanya dan kemudharatan.

Al-Warith (Maha Mewarisi): 707x setiap malam; insyaAllah akan memperoleh kejayaan di dalam bidang kehidupan yang di ceburi.

Ar-Rashid (Maha Pemberi Petunjuk): zikir sebanyak 1000x antara Maghrib dan Isya'; insyaAllah segala kesusahan dan kepayahannya akan hilang.

As-Sabur (Maha Penyabar): Zikirlah sebanyak 3000x; insyaAllah akan hilanglah penderitaan dan kesusahan yang sedang di hadapi.

Tuesday, 10 January 2012

Kelebihan Selawat Syifa

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


"Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda."


Kelebihan Selawat Syifaa' ini jika dibaca dan diamalkan setiap hari :


1. Menyihatkan jasmani dan rohani.

2. Diberi keselamatan di dunia dan akhirat.

3. Hati menjadi terang benderang, dapat melihat mana yang hak dan mana yang salah.

4. Tubuh menjadi kuat, tidak mudah terkena pengaruh yang merosakkan. 

Saturday, 7 January 2012

Menyorok Dalam Almari

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


First entry untuk tahun 2012 ni sesaje aku nak menaip pasal memori zaman sekolah rendah dulu.Yelah...sekarang ni pun kan minggu-minggu baru nak naik sekolah (bukan panjat bangunan sekolah yek)Pasti semangat nak pergi sekolah ni berkobar-kobar sebab masing-masing nak menayang siapa punya beg sekolah paling lawa,design kasut sekolah siapa paling cantik dan ada tak cikgu baru hensem/cunns yang baru masuk...PAP! bagi pelempang...ke situ pulak!


Benda pertama yang bermain-main dalam fikiran aku yang lapang ni bila dah naik sekolah ni ialah...aku paling tak suka hari sukan!Seriously...tak suka-tak suka-tak suka!Biasanya aktiviti sukan akan diadakan awal-awal bulan persekolah.Sejujurnya sukan ni boleh buat aku tension limajamduapulohminitsetengah!


Maka...oleh kerana ketidaksukaan yang begitu mendalam terhadap sukan di sekolah seperti lumba lari,lompat jauh,lompat tinggi dan lain-lainnya membuatkan aku memikirkan cara macammana nak mengelak daripada terlibat dalam semua acara tu.Nak bodek cikgu...aku tak reti pasal aku bukan kaki bodek.


Aku bernasib baik pasal aku ada sorang member sekepala dengan aku yang memang tak suka jugak bab sukan lari-lari-lompat-lompat ni.Aku masa tu rumah merah...dia pulak rumah biru.Maka...berbekalkan idea yang geliga daripada otak kami berdua...kitaorang pun berpakat menyorok dalam almari yang dipenuhi dengan surat khabar Didik masa tu.Hah...geniuss tak idea aku dengan Jufa ni (terror kan kitaorang)Dalam almari tu punyalah sempit,tapi nasib baiklah kitaorang bukanlah daripada saiz makcik elephant.Maka kitaorang masih ada ruang untuk bernafasss.
"Ada cikgu tengah ronda beb!"

Bila dalam almari tu,kitaorang boleh dengar tapak kasut cikgu ronda-ronda kelas nak tengok siapa yang ponteng latihan sukan.Jantung aku dengan Jufa ni macam nak tercabut...dubdab-dub-dab...takot kantoi beb.Habis tercalar nanti imej kitaorang sebagai murid yang sesuci embun pagi nanti.Kitaorang buka sikit pintu almari tu.Fuhh..Cikgu Hamdan tu,cikgu rumah merah aku merangkap cikgu disiplin beb.Mautlah kalau kantoi!Dah la aku dengan Jufa ni pengawas sekolah (jangan tiru perangai kami!)


Latihan rumah sukan tamat bila tiba waktu rehat.Cehhh...dengan konfiden dan berbekalkan wajah yang innocent kitaorang berlakon konon-kononnya bajet penat baru lepas buat latihan sukan.Padahal...kitaorang happy sangat dapat terlepas latihan sukan hari tu.Yess!Tapi...hari tu je la,pasal kitaorang dah tak berani buat takut kantoi pulak kang.So...terpaksalah lalui hari-hari yang penuh dengan seksa-derita sukan yang aku tak suka tuu...
"Harap-harap hari ni hujan dengan selebat-lebatnya"

Apa yang boleh aku harapkan untuk mengelak daripada melalui latihan sukan ialah dengan berdoa semoga Allah akan sentiasa menurunkan rahmat a.k.a hujan supaya latihan sukan akan sentiasa dibatalkan.Kan syokk giler tu.


Sampai aku sekolah menengah pun still aku tak suka latihan sukan maka,selalunya aku pening kepala nak bagi alasan apa kat cikgu kalau cikgu tahan bebudak yang tak pergi latihan sukan."Saya tak pergi latihan sukan sebab kawasan rumah saya hujan tak tahu pulak kat sekolah tak hujan"boleh gituu bagi alasan...PAP! Ambik kau rotan sedas dua kat tangan kau.Berbirat.Nangislah apa lagi(ituu aku tipu je)


Bagi sesiapa yang inginkan badan yang sihat cergas lagi bertenaga maka janganlah anda meniru sifat dan tabiat saya yang tidak elok untuk dijadikn contoh sejagat...(ayat skema!)


p/s : Teknik lain tak nak lari 4x100 meter aku akan menyelinap duduk kat tempat bebudak yang dah lari...berlakon penat sikit...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}