Saturday, 30 June 2012

Boys Over Flowers Alih Bahasa (Lawak)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Seperti yang dijanjikan,kali ni aku nak kongsi pasal video drama korea yang dialihkan bahasa versi lawak yang seterusnya.Kalau pada entri yang lepas drama korea yang dialihkan bahasa menjadi lawak ialah drama Full House, kali ni aku nak kongsi video Boys Over Flowers pulak yang dialihkan bahasa jadi lawak.



Kepada peminat drama Boys Over Flowers, video alih bahasa versi lawak ni hanyalah sekadar hiburan sahaja.Tapi watak utama dalam video kali ini hanyalah Jan Di dan Ji Ho sahaja.Bagi peminat Jun Pyo, korang tak dapatlah tengok dia dalam video ni.



Bagi yang tak berapa jelas dengar dialog yang dituturkan,aku ada taipkan semua dialognya kat bawah ni.Kalau yang dah dapat dengar dengan baik,abaikan je yang kat bawah ni.

Ji Ho :Dah beli nasi lemak saya? Mana?
Jan Di :Dah habis lah Ji.Dah habis...
Ji Ho :Saya tengah lapar gila ni.Awak kata dah habis? Nak kena awak ni...
Jan Di :Alaa...makanlah benda lain Ji
Ji Ho :Hah? Makanan lain? Makan awak lagi bagus.Saya tengah lapar ni

###

Sesi main piano...

Ji Ho : (aku suruh dia beli nasi lemak dia main piano pulak yer?)

###

Brom,brommm,brommm,brittt

Jan Di :Hah...terima kasih sebab tumpangkan saya
Ji Ho :Semuanya 50 sen
Jan Di :Hah? Saya tak de duit kecik laa
Ji Ho :Esok
Jan Di :Yelahh...saya janji esok saya bayar.Berkira betul lah awak ni.Duit minyak tu pun awak nak berkira
Ji Ho :Minyak? Harga minyak dah naik dah sekarang ni.Awak tak tahu ke?
Jan Di :Emm...saya tahulah.
Ji Ho :Kalau tahu...faham faham je lah
Jan Di :Hahh?
Ji Ho :Awak kena bayar esok
Jan Di :Kedekut kedekut jugaklah kan.Anak Haji Bakhil lah katakan.Byeeee

Hahaha...dasyat kan orang Korea nak makan nasi lemakk.Bole pulakk

p/s : janganlah jadi kedekut.Hehe...

Friday, 29 June 2012

8 Pahala Yang Berterusan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Anas r.a berkata bahawa lapan jenis pahala yang tetap diterima seorang hamba Allah walaupun dia telah meninggal dunia iaitu :-


SESIAPA yang mendirikan masjid tetap mendapat pahala selagi masjid itu digunakan oleh orang ramai untuk beramal ibadat
 
SESIAPA yang mengalirkan air sungai selagi ada orang yang meminumnya
SESIAPA yang menulis mashaf (naskah Al-Quran yang bertulis tangan) selagi ada orang membacanya
SESIAPA yang menggali perigi selagi ada orang yang menggunakannnya 
SESIAPA yang menanam tanaman tanaman selagi ada yang memakannya, sama ada manusia atau burung
MEREKA yang mengajar ilmu yang berguna selama ia diamalkan oleh orang yang mempelajarinya
IBU BAPA yang meninggalkan anak yang soleh yang mana si anak selalu beristighfar dan mendoakan kedua dua orang tuanya
GURU AL-QURAN yang mengajar ilmu kitab suci itu kepada muridnya dan si murid mengamalkan ajaran tersebut tanpa sedikit pun mengurangkan pahalanya 
Pahala berterusan macam ni lah yang kita mesti kejar untuk kehidupan kita di akhirat kelak...

Saturday, 23 June 2012

Full House Alih Bahasa (Lawak)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Hari ni nak kongsi pasal satu video lawak.Drama korea  Full House yang famous amous tu dialihkan suara ke bahasa Melayu.Tapi ini edisi lawak that means segala dialog yang dituturkan adalah rekaan semata mata untuk hiburan. 




Kepada peminat drama Full House harap dapat enjoy tengok video Full House versi lawak ni.Memang first time aku tengok memang dah melekek lekek ketawa.Dia punya intonasi nada suara sepadan dengan gerak wajah.Memang lawak la.Pandai betul orang yang buat dialog tu




Bagi yang tak berapa jelas dengar dialog yang dituturkan,aku ada taipkan semua dialognya kat bawah ni.Kalau yang dah dapat dengar dengan baik,abaikan je yang kat bawah ni.

Young Jae :Mana pulak dia ni pergi? 

### 

Min Hyuk :Hahaha...hah lepas tu apa yang jadi?
Ji Eun :Lepas dia dapat tahu keputusan saya teruk,bapak saya ikat saya kat pokok getah dua tiga hari.Lepas tu,malam tu pontianak datang duduk bertenggek kat atas pokok getah tu
Min Hyuk :Hahaha...siapa suruh awak bangang sangat
Ji Eun :Bukan saya yang bangang tapi pontianak tu yang tak tahu malu
Min Hyuk :Err...maksud saya pontianak tu la yang bangang kan?
Ji Eun :Ha..yelah yelah

###

Min Hyuk :Eh,baju awak sebijik dengan baju nenek saya
Ji Eun :Oh ye ke?Tak perasan pulak
   Kring,kring kring,kringgg,kringgg ing ing (bunyi nada dering handphone)
Ji Eun :Hello? Ikan masin? Hah? Apa? Excuse Me.
Min Hyuk :Ye
Ji Eun :Bukan aku yang ambil la

###

Hae Won :Oii!
Min Hyuk :Hae Won...cantik bahasamu
Hae Won :Bang, kau buat apebenda dengan perempuan tu dalam gelap gelap macam ni?
Min Hyuk :Apaa?
Hae Won :Hutang aku bila nak bayar ni? Eh dah setengah tahun aku tunggu tak jugak bayar-bayar...
Min Hyuk :Alaa...nanti abang bayar la.Mulut kau bau longkang la...
Hae Won :Aku...lupa nak gosok gigi pagi tadi la

###

Yong Jae :Baik kau mengaku sekarang!
Ji Eun :Mengaku apebenda pulak ni?
Yong Jae :Ehh buat buat tak tahu pulak
Ji Eun :Memang aku tak tahu la.Kau ni ada masalah jiwa agaknya
Yong Jae :Apaa?
Ji Eun :Ye lah.Tuduh tuduh orang pulak.Dah la muka tak hensem.
Yong Jae :Kau pernah rasa tak selipar cap taik ayam?
Ji Eun :Mestilah pernah

###

Min Hyuk :Kau tahu tak nenek abang demam panas.Abang...abang harap kau sudi pinjamkan duit kepada abang sekali lagi.Kau tak kesian ke dengan nenek abang? Abang janji abang bayar double
Hae Won :Tengoklah.Tapi kau cakap bau mulut aku macam longkang.Sampai hati.

###

Hae Won :Oii budak! Aku nak kau cakap dengan jujur.Betul ke...bau mulut aku macam longkang? Cakap!
Min Hyuk :Hae Won...pasal tu pun nak bising ke?
Hae Won :Cakap cepat sebelum aku naik marah
Yong Jae :Ada lagi yang lebih hebat dariku...Han Ji Eun
Oh My God!..... (Jangan tengok babak niii!)

Amacam? Lawak tak? Nantikan video alih bahasa yang lawak pada next entri

p/s : aku tengok banyak kali pun masih rasa lawak...

Friday, 22 June 2012

12 Tidur Yang Sunat Dikejutkan

Dengan Nama Allah Ynag Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Mengejutkan orang yang tidur disunatkan sekiranya orang itu tidur dalam keadaan berikut:



Pertama:


seorang yang tidur di masjid dan waktu solat sudah tiba. Ini berdasarkan hadis Abu Bakrah ra, beliau berkata:

خرجت مع النبي صلى الله عليه وسلم لصلاة الصبح فكان لا يمر برجل إلا ناداه بالصلاة أو حركه برجله
“ Aku keluar bersama Nabi saw untuk menunaikan solat subuh. Beliau tidak lalu pada mana-mana lelaki melainkan akan menyerunya untuk solat atau menggeraknya untuk solat dengan kakinya.” (Hr Abu Daud 1246 – semua perawinya thiqah)

Kedua:

Orang yang tidur dihadapan orang yang solat kerana menggangu orang yang solat.

Ketiga:

Tidur diatas permukaan bangunan tanpa penghadang.
Rasulullah saw bersabda:

من بات على ظهر بيت ليس له حجار فقد برئت منه الذمة
“Sesiapa yang tidur diatas permukaan bangunan tanpa ada penghadang (dari jatuh bangunan), sesungguhnya telah terlepas dari tanggungjawab mana-mana pihak (sekiranya jatuh). (Hr Abu Daud – semua perawinya adalah thiqah)

Keempat:

Tidur dalam keadaan separuh badan terkena cahaya matahari dan setengah lagi tidak kena.

Nabi saw bersabda:
إذا كان أحدكم في الشمس فلقص عنه الظل وصار بعضه في الشمس وبعضه في الظل فليقم
“Apabila salah seorang kamu berada di bawah pancaran matahari, kemudian matahari menaik dan sebahagian tubuh mu terkena pancaran matahari dan sebahgian yang lain tidak kena , hendaklah dia beredar.” (Hr Abu Daud – semua perawinya thiqah)

Kelima:

Tidur waktu subuh.

Nabi saw bersabda:
الصبحة تمنع الرزق
“Tidur subuh menegah rezki.” (Hr Ahmad – sanad lemah)

Umar bin Abdul Aziz apabila melihat anaknya sedang tidur waktu subuh, beliau mengejutkannya dan berkata:

الأرزاق تقسم وأنت نائم
“Rezeki dibahagi2kan sedangkan engkau tidur.”

Keenam:

Tidur sebelum isya kerana makruh tidur waktu itu. Ini disebut dalam hadis yang panjang, riwayat dari Abi Bakrah ra dimana beliau berkata:

كان يكره النوم قبلها والحديث بعدها
“Baginda tidak suka tidur sebelum solat isya dan sembang-sembang selepasnya.” (Hr Bukhari - sahih)

Ketujuh:

Tidur lepas solat asar.

Nabi saw bersabda:
من نام بعد العصر فاختلس عقله فلا يلومن إلا نفسه
" Sesiapa yang tidur selapas solat asar dan hilang akalnya , janganlah dia mencela melainkan dirinya.” (Hr Abu Ya’la – Sanad lemah)

Kelapan:

Tidur berseorangan di rumah. Hukum ini disebut oleh al-Hulaimi dalam kitabnya al-Minhaj Fi Syu’abil Iman.

Kesembilan:

Perempuan yang tidur menelentang. Ini kerana ianya makruh seperti yang disebut dalam kitab yang sama.
Umar bin Abdul Aziz telah menegah anaknya yang tidur sedemikian.

Kesepuluh:

Seseorang yang tidur meniarap. Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:

إن هذه ضجعة يبغضها الله ورسوله
Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.” (Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi)

Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata:
قم واقعد فإنها نومة جهنمية
Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam.” (Hr Ibnu Majah)

Kesebelas:

Mengejutkan orang tidur untuk bangun qiamullail.
Nabi saw bersabda:
رحم الله رجلا قام من الليل فصلى وأيقظ امرأته فإن أبت نضح في وجهها الماء رحم الله امرأة قامت
من الليل فصلت وأيقظت زوجها فإن أبى نضحت في وجهه الماء
“Allah merahmati lelaki yang bangun malam, menunaikan solat dan mengejutkan isterinya. Sekiranya isterinya enggan, dia akan merenjiskan air pada muka isterinya. Allah merahmati wanita yang bangun malam, menunaikan solat dan menegejutkan suaminya. Sekiranya suaminya enggan, dia akan merenjis air ke muka suaminya. (Hr Abu Daud 1308 – perwai2nya thiqah)

Ke dua belas:

Mengejutkan orang yang tidur untuk bangun sahur. Nabi saw bersabda:
إن بلالا ينادي بليل فكلوا واشربواحتى ينادي ابن مكتوم
“Sesungguhnya bilal akan mengumandangkan azan pada waktu malam (sebelum subuh), maka makanlan dan minumlah sehingga Ibnu Maktum mengumandangkan azan subuh.” (Hr Muslim)

Sunday, 17 June 2012

Tak Salah Cakap Baik Baik

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Ada ke orang yang suka ditegur secara kasar a.k.a kuang hajor ? Aku rasa manusia normal semuanya tak suka kalau orang bentak bentak dia kan.Sama lah dengan al-kisah yang aku nak story-morry di sini.Kejadian ini berlaku di sebuah kedai barangan yang menjual barang pada harga bawah daripada RM 5.

Aku dan kakak aku pada masa itu hampir sahaja selesai membeli barang dan mahu segera membayarnya di kaunter.Belum pun sempat nak bayar seorang lelaki berdesup seperti angin berderu melintasi diriku (ayat nak macam taman bunga) yang terlebih dahulu menuju ke kaunter dengan reaksi wajah yang ku tafsirkan sebagai nak makan orang tapi tak dapat.Yes.Muka marah.

"Hei,saya beli gula gula ini 3 bungkus sama itu kacang cap jari bagus sepatutnya ada baki RM 3 ! Mana bakinya? Tak reti buat kerja ke? Tak pandai kira ke? Saya nak balik baki duit saya!" Itulah dialog yang telah aku ubahsuai sedikit pasal aku tak ingat semua apa yang lelaki tu cakap kepada taukey kedai yang menjaga kaunter di situ.


"Saya nak balik baki RM 3! Jangan tipu saya!"


Amoi tu tercengang je.Terkejut akibat suara lelaki tersebut yang sangat kuat dan berjaya menarik perhatian dan membantutkan urusan jual beli pelanggan di kedai tersebut.Yes.Termasuklah aku.Bila dah ada drama real depan mata apa lagi biasalah orang kita.Suka menontonnya dengan penuh perasaan dengan harapan ada babak aksi seperti KL Gangster.Fuhh...


Amoi jaga kaunter yang tercengang.Lebih kurang macam ni la reaksinya


Pelanggan kat situ ada sesetengahnya yang aku lihat sedang berbisik-bisik.Mungkin sedang meneka apa yang bakal berlaku selanjutnya.Mungkin juga ada sesetengahnya yang sedang mengkhayalkan babak babak yang lebih mencabar seolah olah merekalah penulis skrip dan pengarah dalam babak pergaduhan depan mata itu.Yes.Aku suka memerhatikan keadaan sekeliling bukan bermakna aku seorang stalker.


"Konpem lepas ni babak KL Gangter mesti masuk ni"


Bila keadaan semakin tegang,pembantu kedai tersebut mula mencelah dengan erti kata lain membantu bossnya yang sedang terkedu di situ.Mungkin untuk mendapatkan gaji lebih atau title 'Pekerja Terbaik'.Aku katakan mungkin.Belum tentu benar.Tolong jangan salah faham tentang kenyataan aku.But honestly...aku suka cara pembantu kedai tu mempertahankan bossnya.

"Encik,kalau ada apa apa hal kita bole bawa berbincang.Tak payahlah nak terjerit jerit atau cakap kuat kuat.Benda ni bole diselesaikan.Alangkan kalau ada barang yang dibeli rosak pun kami bole gantikan apatah lagi hal macam ni.So,tak payahlah nak buat kecoh kat sini" Lebih kurang gituu la dialognya.Pembantu kedai tu terus memeriksa barang yang dibeli lelaki tadi dan kira depan mata lelaki tersebut satu persatu.Ternyata...lelaki tu yang salah.Salah sebab dia salah tengok tanda harga.Kan buat malu je tuu...


"Kan bole cakap baik baik.Buat apa nak terjerit jerit?"


Bila sedar lelaki itu yang salah maka dengan pantasnya dia terus meluru keluar dari kedai tersebut.Maka kami semua pun bertepuk tangan dan hidup dengan bahagia.Tamat....Copp! Part akhir tu aku tipuu je.Lepas lelaki tersebut keluar,masing masing meneruskan pembelian masing masing.Yes.Bumi masih terus berputar tika itu.

Apa yang nak disampaikan kat sini, kalau ada yang tak puas hati atau kita nak menegur seseorang itu biarlah secara berhemah.Tak perlu tengking tengking atau terjerit jerit pun untuk buat orang faham.Kan...? Cepat setuju dengan aku.Hehe...


p/s : kalau ditegur atau cakap secara baik orang pun tak sakit hati...

Friday, 15 June 2012

21 Tips Bagi Yang Sukar Solat Subuh

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Info Islamik untuk hari Jumaat yang penuh berkat kali ini aku nak bagi tips bagi sesiapa yang mengalami kesukaran bangun untuk solat Subuh.Mungkin ada antara 21 tips di bawah ni yang serba sedikit dapat membantu anda untuk dipermudahkan bangun solat Subuh dan tidak terlajak Subuh bak orang kata 'Subuh Gajah'





1. Tidur lebih awal.  
2. Bersunguh-sungguh dalam bersuci dan berzikir sebelum tidur 
3. Tekad untuk bangun solat subuh 
4. Berzikir kepada ALLAH SWT ketika bangun  
5. Minta bantuan keluarga atau orang -orang soleh untuk bangun solat 
6. Berdoa kepada ALLAH SWT agar diberi taufik untuk bangun solat 
7. Mengguna saranan saranan peringatan 
8. Memercikkan air di wajah orang yang tidur  
9. Tidak tidur sendirian  
10. Tidak tidur di tempat yang jauh dari orang lain 
11. Keinginan yang kuat untuk bangun dan jangan bangun secara bertahap  
12. Jangan kunci jam loceng terlalu jauh dari waktu solat 
13. Menyalakan lampu di saat bangun 
14. Tidak berjaga malam terlalu lama  
15. Tidak memberbanyakkan makan sebelum tidur  
16. Jangan salah menerapkan sunah berbaring setelah solat sunat fajar  
17. Mengerjakan qimaymul lail di waktu terakhir sebelum subuh 
18. Mengikut pentunjuk Nabi Muhammad SAW dalam cara berbaring saat tidur  
19. Tidur di siang hari ( Qailulah) 
20. Jangan tidur sesudah asar dan sesudah maghrib 
21. Ikhlas kerana ALLAH SWT
 Jam loceng hanyalah sekadar bantuan untuk membangunkan kita solat Subuh tetapi yang sebenarnya yang membangunkan kita adalah iman kita...

Sunday, 10 June 2012

Gara-Gara Caramel

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Tahu tak caramel tu apa? Alaa...sos yang dituang atas pancake macam dalam iklan Mcdonald tu.Kejapp...tahu tak pancake tu apa? Lempeng tau? Tu la pancake.Hehe...

Adalah satu hari tu aku yang terlebih rajin sesaje nak men'try-test' buat sos caramel akibat terpengaruh dengan iklan dalam tv tu.Kebetulan memang sarapan pagi hari itu adalah pancake.Selalunya kitorang makan pancake dengan susu pekat manis tapi pagi tu saje nak bertukar arah mata angin.Maka terjadilah satu tragedi yang agak sadiss ni...

Lepas siap je masak/buat sos caramel ni,dalam fikiran aku takut kalau caramel ni menjadi keras.So,dengan gelojohnya aku terus menuang sos caramel yang masih panas ke dalam bekas dan dengan selamberrr nyer aku menggunakan jari aku untuk mengelap tumpahan sos caramel yang meleleh dekat mangkuk tu.Then..Perghhhhh! Sakit yang amat sangat terasa mencucuk dan mencengkam ke dalam daging jari telunjuk aku tu.

Sepantas kilat aku terus basuh tangan.Nasib baik sinki dekat je.Atas nasihat akak aku,aku pun letak lah ubat gigi kat jari telunjuk aku tu.Saat itu rasa pedih kepanasan masih lagi terasa.Buat pengetahuan semua gula yang panas lebih panas dari air panas.Sebab tu rasa melecur tu lain macam.Memang lagi sakit.Lepas letak ubat gigi tu dalam beberapa minit aku basuh balik tangan aku.Hasilnya...




Nampak tak? Wujud gelembung ajaib yang aku percayai mempunyai kuasa uniknya yang tersendiri.Coppp...aku merapu je tu.Tapi yang nyata ada gelembung yang muncul kat jari aku.Rasa...geli oke.Takut aku nak pecahkan gelembung tu.So,sampai sekarang aku biarkan je macam tu.




Hajatnya nak buat pancake tu jadi sebiji macam gambar kat atas tu tapi...apakan daya,jari aku menjadi mangsa dalam mengejar impian itu.Sobs...sobs...sobs.

Ini untuk pengetahuan semua cara nak buat sos caramel.Mana tahu ada yang nak cuba.

Bahan-bahan Sos Caramel:
1 cawan gula putih , 1/2 cawan "heavy cream/whipping cream", 6 sudu mentega
Cara nak masak tu ala korang campak je gula putih dalam periuk.Tunggu cair barulah lemparkan mentega dan sebatikan dengan gula yang dah cair tadi.Lepas mentega habis mencair,tutup api dan alihkan periuk ke tempat lain, kira 3 saat,barulah masukkan 'heavy cream/whipping cream' dan kacau sehingga sebati.Siapppp.
Pengajarannya di sini...janganlah gelojoh.Jangan sesekali biarkan jari anda menjadi mangsa 'bikin sadiss'! Peace ^_^v


p/s : cubaan pertama memang banyak dugaanyaa...

Friday, 8 June 2012

Orang-orang Yang Dicintai Allah & DikasihiNya

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Di dalam hadith-hadith ada dikemukakan ciri-ciri orang yang dicintai dan dikasihiNya.So,entri info Islamik kali ini bole la kita sama-sama berusaha untuk menjadi salah seorang daripada golongan yang dicintai dan dikasihi oleh Allah.


1. Orang yang teliti dan tekun.

"Sesungguhnya Allah mencintai dan mengasihi orang yang bila mengerjakan sesuatu, selalu memperbaguskan / menyempurnakan perbuatannya."

2. Orang yang selalu memberikan bantuan kepada orang yang malang.

"Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang membantu orang yang kemalangan"

3. Orang yang lemah lembut.

"Sesungguhnya Allah menyukai lemah-lembut dalam segala urusan (baik perbuatan, ucapan, pergaulan dan sebagainya)."

4. Peramah

"Sesungguhnya Allah menyukai yang mudah dan ringan dalam perkataan dan perbuatan (manis muka dan ramah tamah)"
"Sesungguhnya orang-orang yang paling Aku cintai di antara kamu dan dekat kedudukannya kepada Ku pada hari kiamat ialah orang-orang yang paling baik akhlaknya dan rumahnya sering dikunjungi, yang ramah tamah dan disukai orang. Dan orang yang paling Aku benci dan jauh kedudukannya dari Ku pada hari kiamat ialah orang yang cakap besar (yang suka bercakap dan di dalam percakapannya banyak mengumpat dan mencerca orang lain), yang besar kepala dan sombong"

5. Orang yang taat.

"Sesungguhnya Allah menyukai pemuda yang menghabiskan masa mudanya dalam ketaatan kepadaNya."

6. Orang yang mempunyai pekerjaan.

"Sesungguhnya Allah mengasihi hambaNya yang mukmin dan memepunyai perusahaan/pekerjaan."

7. Orang yang rendah hati.

"Sesungguhnya Allah menyukai hambaNya yang bertakwa lagi kaya tetapi tidak menonjolkan diri atas kekayaanNya."

8. Orang yang selalu mengulangi doanya.

"Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bersungguh-sungguh dalam berdoa."

9. Orang yang menunaikan fardu dan sunat.

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang menunaikan keringanan yang telah ditetapkan, (seperti 'rukhsah' dalam perjalanan jauh), sebagaimana juga Dia menyukai orang-orang yang melaksanakan apa-apa yang telah ditetapkanNya 'azimah'."

10. Orang yang mensyukuri nikmat.

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang memperlihatkan nikmatNya kepada hambaNya (misalnya nikmat ilmu yang diamalkan)."

11. Orang yang fanatik terhadap keyakinannya.

"Sesungguhnya Allah mencintai hamba-hambaNya yang cemburu (untuk menegakkan dan membela AgamaNya), bukan cemburu kerana buruk sangka tanpa ada kecurigaan atau keraguan."

12. Orang yang tidak banyak cakap.

"Sesungguhnya Allah menyukai jual beli yang mudah dan toleransi, dan pembayaran yang mudah serta toleran."

13. Orang penyantun.

"Sesungguhnya Allah menyukai hambaNya yang mukmin, yang fakir tetapi sopan, menjaga harga diri dan mempunyai tanggungan."

14. Wanita yang tidak mandul.

"Wanita yang melahirkan anak lebih dicintai Allah daripada wanita yang cantik tetapi mandul. Sesungguhnya Aku bangga dengan umatKu pada hari kiamat."

15. Orang yang mengutamakan hal-hal yang penting.

"Sesungguhnya Allah menyukai urusan-urusan yang tinggi nilainya lagi mulia dan tidak menyukai urusan yang hina dan rendah martabatnya."

16. Orang yang memuji syukur kepadaNya.

"Sesungguhnya Allah suka untuk dipuji."

17. Orang yang mencintai anaknya.

"Sesungguhnya Allah menyukai kamu berlaku adil diantara sesama anak-anak kamu hingga mencium mesra."

18. Orang yang berakhlak tinggi.

"Sesungguhnya Allah itu indah, dan menyukai keindahan." 
"Dia Maha Pemurah menyukai kemurahan, Dia menyukai ketinggian akhlak (budi pekerti) dan tidak suka kepada akhlak yang rendah."

19. Orang yang kuat imannya.

"Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih disukai daripada orang mukmin yang lemah, tetapi pada masing-masing ada kelebihannya."

20. Orang yang pemaaf.

"Sesungguhnya Allah itu pemaaf, Dia suka memaafkan."

21. Orang yang kekal dalam kebiasaannya yang baik.


"Amal perbuatan yang disukai Allah ialah yang kekal dilakukan meskipun sedikit."

22. Orang yang suka memberi nasihat.
"Sesungguhnya hamba-hambaNya yang paling disukai Allah ialah yang banyak memberikan nasihat kepada hamba-hambaNya yang lain."
23. Orang yang suka berbuat kebajikan.

"Sesungguhnya hamba-hamba yang paling disukai Allah ialah orang yang suka kepada kebajikan dan suka melakukannya."
24. Penguasa yang adil.

"Sesungguhnya orang yang paling disukai Allah pada hari kiamat dan dekat kedudukannya pada Allah ialah Raja (penguasa) yang adil. Dan orang yang sangat dibenciNya dan jauh kedudukan dariNya ialah Raja (penguasa) yang zalim (suka menganiaya)."
25. Nama yang baik.

"Sesungguhnya nama-nama yang disukai Allah ialah Abdullah dan Abdul Rahman."
26. Orang yang sembahyang, berbakti kepada orang tua dan berjihad.

"Perbuatan yang paling disukai Allah ialah sembahyang pada waktunya, kemudian berbakti kepada ibu bapa, kemudian berjihad fisabilillah."
27. Orang yang selalu berzikir kepada Allah.

"Perbuatan yang paling disukai Allah ialah di saat engkau meninggalkan dunia lidahmu basah kerana berzikir kepada Allah (orang yang suka berzikir terus menerus hingga saat kematiannya)."
28. Orang yang suka menolong sesama manusia.

"Perbuatan yang paling dicintai Allah ialah suka memberi makan orang yang miskin yang kelaparan, atau orang yang suka membayarkan hutang orang lain atau orang yang suka melapangkan musibah (kesusahan) orang lain."
29. Orang yang selalu menggembirakan sesamanya.

"Perbuatan yang paling disukai Allah, (setelah menunaikan segala perkara yang fardu) ialah mendatangkan kegembiraan dan kesenangan kepada sesama Muslim."
30. Orang yang tidak lancang berbicara.

"Perbuatan yang lebih disukai Allah ialah menjaga lidah (jangan lancang berbicara)."
31. Orang yang perbuatannya didasarkan kerana Allah.

"Perbuatan yang lebih disukai Allah ialah kasih atau senang kerana Allah dan benci atau tidak suka kerana sesuatu kerana Allah."
32. Orang yang diberi nama "Hamba Allah".

"Nama-nama yang disukai Allah ialah nama yang menyatakan penghambaanNya (yang dimulai dengan Abdul, seperti Abdullah dan sebagainya). Dan nama-nama yang lebih benar ialah Hammam atau Humam dan Haris.
33. Tempat yang dicintai Allah.

"Bahagian negeri yang lebih dicintai Allah ialah masjidnya dan yang dibencinya ialah pasarnya."
34. Orang yang ucapan dan kata-katanya baik.

"Jihad (menegakkan Agama Allah) yang lebih disukai Allah ialah ucapan (nasihat) yang benar yang disampaikan kepada seorang Raja (penguasa) yang aniaya dan tidak adil.
"Cerita (percakapanya) yang lebih Aku sukai ialah yang benar / yang lebih benar."
"Perkataan (ucapan) yang lebih disukai Allah ialah Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar, La ilaha illallah, tanpa mengira yang mana satu didahulukan."
35. Orang yang memiliki ketrampilan (kecekapan).

"Permainan yang melalaikan yang lebih disukai Allah ialah berlatih menunggang kuda dan ketrampilan (kecekapan) memanah."
36. Orang yang memberikan bantuan belajar.

"Hamba-hamba yang lebih disukai Allah ialah yang lebih banyak memberikan manafaat kepada tanggungannya (menyara mereka, menyuruh belajar serta mendidiknya)."
37. Orang yang berakhlak luhur.

"Hambanya yang lebih disukai Allah ialah yang lebih tinggi akhlaknya."
38. Rumah penginapan dan pendidikan anak yatim.

"Diantara rumah-rumah kamu yang lebih disukai Allah ialah rumah yang didalamnya terdapat anak yatim yang dikasihi dan dididik sebagaimana semestinya." 


"Zuhudlah di dalam dunia (nescaya) engkau dicintai Allah, dan zuhud terhadap apa-apa yang ada di tangan orang lain nescaya orang lain akan kasih kepadamu."

Sunday, 3 June 2012

Hantar Adik Ke UTHM

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Lenguh lenguh badan masih terasa sampai sekarang.Ini pun gagahi juga jari jemari untuk menaip.Pagi tadi aku dan family aku menghantar adik lelaki aku masuk ke universiti pilihannya.Yaa...UTHM a.k.a Universiti Tun Hussien Onn Malaysia.Walaupun pada mulanya semangatnya tidaklah sekobar kobar mana pun tapi aku tahu dia terpaksa gagahi juga hatinya demi hasrat emak dan abah terchenta.Emm...mungkin belum bersedia.Al-maklum lah dah lama bercuti tu yang rasa liat nak asah balik enjin minda yang hampir berkarat.Adik aku mengambil kos Kejuruteraan Elektrik.Memang itu minat dia.

Mengikut surat tawaran waktu pendaftaran adalah pada pukul 8.30 pagi.Sebenarnya UTHM tu tak lah jauh mana pun dengan rumah kitaorang.30 minit atau 20 minit (kalau bawa kereta macam pelesit) pun dah bole sampai kat UTHM tu.So,pagi tu tak payah lah nak rushing sangat.Cuma emak...iyaa...selalu nak cepat.Kitorang tunggu je abah tersayang dari Seremban sampai sambil aku bermain dan sempat membuli anak saudara kesayanganku...Rissa (aku memang aunty yang otaii...haha)


Rissa...selalu 'dibuli' kerana kecomelannya.Hehe...

UTHM 

Dipendekkan cerita sampai sana je adik aku kena isi segala bagai maklumat diri sebelum masuk ke dalam dewan untuk mendengar 'celoteh' yang rasanya membosankan kot.Sementara menunggu adik aku keluar dari dewan tu kitorang pun merembat santapan 'ala kadar' yang disediakan.Cehh...ingatkan sorang dapat satu bungkus tapi kakak kat situ kata satu family dapat dua bungkus je.Ingat cukup ke? Nasib baik aku tak ada selera.Aku pass aje kat adik aku yang sorang lagi tu.

Mak aku curi-curi ambil gambar aku.Kantoii...

Bila dah habis je 'celoteh' dalam dewan tu, terus je la menuju ke kolej kediaman yang telah ditetapkan untuk mengetahui bilik manakah yang bakal didiami oleh adik bujangku itu.Lama jugak menunggu.Mana taknya...kaunter yang buka cuma satu je sedangkan pelajar dah berbaris  sampai pintu utama UTHM dahh (part ni aku tipuu) Tapi seriously...lama jugaklah menunggu.

Bila dah dapat daftar bilik, maka bermula lah sesi mengangkut segala bagai barang adik aku tu.Nasib baik tak banyak.Nak mengangkut naik tangga pulak tu.Kenapa tak sediakan lif atau tukang angkut barang?Ambooi kauuuu...Hehe.Bilik adik aku berada di tingkat tiga.Bila sampai je bilik tu dah ada roommate dia sampai dulu.Budak tu dah pilih katil dan almari dia awal awal.

Satu bilik tiga orang.Not bad lah.Adik aku pilih katil solo daripada katil double decker tu.Lagi best kot katil solo.Bila dah pilih katil maka mak dan abah pun mula excited mengemas untuk adik aku tu.Aku tolong tengok je.Haha...rajin betul aku ni kan.

Mak yang bersungguh sungguh mengemas "Mana hangerr ni?" (dialog merupakan rekaan penulis)

Keluarga roommate adik aku.Pun sama...emak dan kakak yang excited mengemas

Bila dah kemas sikit-sikit kitaorang pun keluar untuk lunch dan membeli mana barang yang belum lengkap lagi.

Gaya adik aku dari belakang.Wahh...bakal mahasiswa.Ada style.

Seterusnya adalah gambar sesi melantak.




Adik bongsu yang dipaksa posing oleh aku.Hehe...

Oleh kerana abah aku terpaksa rushing nak balik Seremban, maka tak dapatlah nak lama-lama sangat bergossip dengan adik aku.Lepas lunch dan beli bermacam barang maka sesi sayonara pun berlangsung.Adegan sedih tidak dapat disiarkan kerana...ianya tak berlaku pun.Adohaii..kalau rindu balik aje hujung minggu.Bukan jauh pun kan.


Mak menahan sebak untuk melepaskan anak bujangnya melangkah ke alam perkahwin...eh bukan, alam mahasiswa.Part mak sebak tu pun aku kelentong je.Hehe.Mak aku cool je.

Sampai situ je lah coretan untuk kisah entri aku kali ini.Sekiann...

p/s : wish you all the best bro...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}