Tuesday 17 April 2012

Denda Tulis 200 Kali

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Entri kali ni sesaje aku nak mengimbas kembali saat riang ria- duka lara zaman persekolahan aku dedulu tuu.Aku ni nampak je macam innocent padahal memang innocent pun.Hehe...Ni nak story kisah aku kena denda.Siapa yang tak pernah denda masa zaman sekolah dulu?Cehh...tipu la tu kata tak pernah.Ke...korang memang budak skema?Bagus lah kalau tak pernah kena denda.


Nak tahu atas kesalahan apa aku dikenakan denda.Ponteng Sekolah! Haha...Dalam kes aku ni sebenarnya lebih kepada salah faham.Salah faham apa?Mehh sini nak cerita panjang lebar.Masa tu aku tingkatan satu sesi petang maka aku sekolah agama sesi pagi la.Al-kisah aku tak datang sekolah adalah disebabkan pada ketika itu sekolah menengah cuti Tahun Baru Cina.Aku yang innocent ni pun berfikir secara tidak mendalam dan mengambil keputusan mudah iaitu tak datang sekolah agama sebab aku fikir bila sekolah menengah cuti mestilah sekolah agama pun cuti sekali.


Pendapat dan fikiran aku turut disokong oleh my best friend,Qirin kerana kami memang sehati dan sejiwa gituu.Maka kami berjanji untuk sehidup semati...ehh bukan...berjanji untuk tak datang sekolah agama dengan beranggapan sudah pastilah sekolah agama turut cuti disebabkan cuti Tahun Baru Cina.And...guess what?Yaa...actually hari tu sekolah agama tidak mengambil cuti Tahun Baru Cina itu pun.


Aku yang tidak bernasib baik ni ketinggalan untuk mengetahui info bahawa sekolah agama tetap berjalan seperti biasa.Sebab apa aku ketinggalan?Kawasan tempat tinggal aku tu takde pun kelibat bebudak lalu lalang nak pergi sekolah.Kawasan tempat tinggal aku ni jarang ada bebudak sekolah.Qirin sahabat karibku itu sangat bernasib baik kerana kawasan tempat tinggalnya dengan mudahnya dapat melihat bebudak pergi-balik sekolah.So,sahabatku ini pun pergi sekolah agama tanpa memberitahu aku...*sobs...sobs* :(


Cikgu sekolah agama aku ketika itu agak tegas or senang cerita garang la jugak.Tapi kekadang tu lawak juga lagi lagi kalau mengajar subjek Munakahat(ehh...dah lari topik pulak!) Bila aku datang sekolah agama esoknya apa lagi cikgu aku suruh mereka-mereka yang tak hadir semalam berdiri.Maka bermulalah sesi temuramah yang tak ramah untuk menjelaskan secara terperinci sebab-sebab ketidakhadiran ke sekolah.Malangnya aku memang tiada hujah yang bernas dan kukuh untuk menjawab pertanyaan cikgu aku tu.


"Kenapa awak tak datang semalam?"Aku pun dengan selamba badak (apa kaitan badak dengan selamba?) pun jawab "Saya ingat bila sekolah menengah cuti, sekolah agama pun cuti.Sebab tu saya tak datang".Nampaknya cikgu memang tak puas hati dengan jawapan aku yang dianggapnya tidak masuk akal dan terus membalas dengan tegas "Awak ingat sekolah agama pun nak sambut Raya Cina jugak ke?"
"maafkan saya cikgu"

Aku hanya mampu menunduk lesu membisu dan hanya membiarkan rakan rakan sekelas yang lain mentertawakan aku.Hehe...part ni aku tipuu je.Rakan-rakan sekelas aku masa tu masing-masing diam je.Kawan aku Qirin yang duduk kat sebelah aku tu memandang aku dengan muka penuh rasa kesian dan rasa bersalah sebab tak bagitau aku.Aku tak salahkan dia pun sebab zaman tu aku mana ada handphone so macammana la dia nak bagitau aku.


Cikgu aku akhirnya memutuskan untuk mengenakan denda terhadap kami-kami yang ponteng ni dengan denda yang agak kejamm...hehe tak kejamm pun iaitu tulis di dalam kertas kajang dalam tulisan jawi kenyataan berikut "Saya Berjanji Tidak Akan Ponteng Sekolah Lagi" sebanyak 200 kali! Esok wajib hantar! Aku hanya mampu pasrah pada takdir akan hukuman tersebut.Tak pe...Jadikan pengajaran.
"Pasrah dan Redha dengan denda yang dikenakan...bak kata Lisa Surihani dalam Ombak Rindu"

So,start selepas je balik sekolah agama sampailah nak balik dari sekolah menengah aku terus menulis denda aku tu sampai siap.Asal ada masa terluang je aku buat.Yelah...200 kali tu bukan sikit.Banyak tuu.Kalau tak siap aku jugak yang kena.But...Alhamdulillah.Aku berjaya siapkan dan hantar kepada cikgu aku tu dengan jayanya.


Itu antara denda yang paling aku ingat lah.Kadang-kadang aku terfikir jugak kenapalah aku tak simpan denda yang aku tulis tu.Boleh aku simpan buat kenangan.Hehe...


p/s : jangan suka-suka ponteng sekolah ye!

2 Komen Terhebat:

Camy Alya said...

best kan sekolah. kehkeh

kita masa sekolah dulu tak siapkan kerja mate, kena lempar buku. pastu tergedek-gedek pegi amik. pastu kena ketuk ketampi 100 kali.

sumpah rasa nak pengsan. gila lenguh kaki semua.

haihhh -_-

- said...

hehhehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}