Saturday, 10 March 2012

Salah Jawab Ibu Negara

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Teringat kisah dulu-dulu zaman aku tak berapa matang masa tingkatan satu.Dulu masa aku tingkatan satu aku shif petang a.k.a sesi petang laa.Sementara nak tunggu masuk kelas yang sedang digunakan oleh akak-akak dan abang-abang shif pagi kelas aku ditempatkan kat makmal.


Ada la satu hari tu cikgu suruh semua pelajar berdiri.Cikgu cakap kalau dapat jawab baru bole duduk.Dengan penuh rasa keterpaksaan aku pun memaksakan diriku ini untuk bangun.Muka masing-masing terpinga-pinga dan tertanya tanya soalan apakah yang harus dijawab untuk membolehkan kami semua duduk semula di kerusi kayu yang langsung tak empuk tuu.


"Siapa yang nak duduk tolong nyatakan ibu negara dan negaranya sekali.Kalau betul baru bole duduk" Lebih kurang macam tu lah dialog cikgu aku tu.Cehh...punya excited aku dah set kepala otak aku ni...Tokyo,Jepun takpun Seoul,Korea.Biasalah..peminat drama Korea dan Jepun kata kann.Aku bajet aku bole lah jawab.


Emm...sekali bebudak kelas aku ni lagi pantass tu.Diorang angkat tangan sepantas kilat untuk jawab soalan cikgu.Laju jer jawab..."Jakarta,Indonesia...Paris,Perancis..." Kawan aku pun memasing cuba nak tarik perhatian cikgu untuk jawab soalan.Tapi kan...bila aku dengar ada budak kelas aku cakap "Tokyo,Jepun...Seoul,Korea"...pergh otak aku sentap beb.Bukan hati sentap.Aku tak marah pun dyorang dapat jawab cuma otak aku ni ligat cuba nak cari jawapan yang lain.Aduhh...tak dapat duduk la aku macam ni.


Bila kebanyakan kawan-kawan aku dah dapat duduk aku terus teringat la cerita cina kat televisyen.Apa lagi aku terus angkat tangan tanpa berfikir panjang dan kebetulan cikgu memang pandang aku.Aku pun jawab la "Hong Kong,China"dengan penuh rasa konpident dalam hati dengan harapan dapatlah aku duduk.Lepas tu kan...lepas tu kan...tau cikgu aku cakap apa.
"Salah! Hong Kong lain China pun lain"

Kali ni baru hati aku sentap.Fuhh...malu la.Malu satu hal.Tak dapat duduk lagi.Nasib la aku hari tu.Padan muka aku.Terpengaruh sangat tengok television citer Cina.Main belasah jer Hong Kong tu ibu negara China.Iyalah...dah bahasa pun lebih kurang sama je.So,bila dah besar ni baru la aku tau China dan Hong Kong ni lain.
China
Ibu Negara : Beijing
Tembok Besar China
Hong Kong
Hong Kong adalah salah satu daripada dua Kawasan Pentadbiran Khas (SARS) Republik Rakyat China (RRC)
Hong Kong skylines
Begitulah sedikit gambaran perbezaan kedua dua tempat ni.Memang pengajaran untuk aku la supaya berfikir panjang sebelum nak jawab sesuatu soalan.Tapi jangan risau.Aku tau ibu negara Malaysia ni Kuala Lumpur.Betul tak...?Masing masing cakap 'pandainyer'...hehe

p/s : Malaysia di hatikuu...

3 Komen Terhebat:

eimai.sitizulaika.CEO.Vassilias.Vassilisa said...

this is pretty amusing :)

Uncle Jonni said...

hahaha... biasalah tu...
semua org buat kesilapan... kan?

faradiyana mutussin said...

xpe..jdikn pngajaran..hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}