Sunday 10 June 2012

Gara-Gara Caramel

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Tahu tak caramel tu apa? Alaa...sos yang dituang atas pancake macam dalam iklan Mcdonald tu.Kejapp...tahu tak pancake tu apa? Lempeng tau? Tu la pancake.Hehe...

Adalah satu hari tu aku yang terlebih rajin sesaje nak men'try-test' buat sos caramel akibat terpengaruh dengan iklan dalam tv tu.Kebetulan memang sarapan pagi hari itu adalah pancake.Selalunya kitorang makan pancake dengan susu pekat manis tapi pagi tu saje nak bertukar arah mata angin.Maka terjadilah satu tragedi yang agak sadiss ni...

Lepas siap je masak/buat sos caramel ni,dalam fikiran aku takut kalau caramel ni menjadi keras.So,dengan gelojohnya aku terus menuang sos caramel yang masih panas ke dalam bekas dan dengan selamberrr nyer aku menggunakan jari aku untuk mengelap tumpahan sos caramel yang meleleh dekat mangkuk tu.Then..Perghhhhh! Sakit yang amat sangat terasa mencucuk dan mencengkam ke dalam daging jari telunjuk aku tu.

Sepantas kilat aku terus basuh tangan.Nasib baik sinki dekat je.Atas nasihat akak aku,aku pun letak lah ubat gigi kat jari telunjuk aku tu.Saat itu rasa pedih kepanasan masih lagi terasa.Buat pengetahuan semua gula yang panas lebih panas dari air panas.Sebab tu rasa melecur tu lain macam.Memang lagi sakit.Lepas letak ubat gigi tu dalam beberapa minit aku basuh balik tangan aku.Hasilnya...




Nampak tak? Wujud gelembung ajaib yang aku percayai mempunyai kuasa uniknya yang tersendiri.Coppp...aku merapu je tu.Tapi yang nyata ada gelembung yang muncul kat jari aku.Rasa...geli oke.Takut aku nak pecahkan gelembung tu.So,sampai sekarang aku biarkan je macam tu.




Hajatnya nak buat pancake tu jadi sebiji macam gambar kat atas tu tapi...apakan daya,jari aku menjadi mangsa dalam mengejar impian itu.Sobs...sobs...sobs.

Ini untuk pengetahuan semua cara nak buat sos caramel.Mana tahu ada yang nak cuba.

Bahan-bahan Sos Caramel:
1 cawan gula putih , 1/2 cawan "heavy cream/whipping cream", 6 sudu mentega
Cara nak masak tu ala korang campak je gula putih dalam periuk.Tunggu cair barulah lemparkan mentega dan sebatikan dengan gula yang dah cair tadi.Lepas mentega habis mencair,tutup api dan alihkan periuk ke tempat lain, kira 3 saat,barulah masukkan 'heavy cream/whipping cream' dan kacau sehingga sebati.Siapppp.
Pengajarannya di sini...janganlah gelojoh.Jangan sesekali biarkan jari anda menjadi mangsa 'bikin sadiss'! Peace ^_^v


p/s : cubaan pertama memang banyak dugaanyaa...

11 Komen Terhebat:

Anonymous said...

kamu di tag untuk join GA..

http://pinkylady687.blogspot.com/2012/06/saya-join-giveaway-syiemazlan.html

Rieya Ramlee said...

Hihi..Sikit je gelembong tu..lain kali cuba la lagi ok..Dah pernah buat pancake..First try dah menjadi cun-cun dan sedap. Tapi, sos caramel tu blm lagi..

Liyana Anuar said...

aduh~~ sakit tu...jangan pecahkan, nanti dia akan kempis sendiri..kalau pecahkan takut jangkitan kuman~

uyaitusaya said...

alahai kesiannya..pasni hati2 ye.. :)

Unknown said...

woooo...sakit tuuuuu...klo kita bt jem nenas pn camtu gak...even kte rs tergoda ngn kilauan yg bercahaya..tp jaga2 nnti ada yg merana...even disejukkn pn still msh panas..
follower ke 1414

9n0L4 said...

siannye dieeee. besarnye die membengkak. geram nak cucuk. hee.

dya nasir said...

takut dya tgk jari tu..jgn pecahkan ye..

Himawari Mirsada said...

rs terliur plak bl tgk gambar 2,yummy2..cian dba..cpt sembuh ek

Azira Ldu said...

lain kali hati2 kak. saya pon pernah kena macam ni..

Ruse Sulaiman said...

Askm. Salam kenal. Kesian. Next time guna air sejuk yg dalam peti. Lebih bagus ambil ketul ais tu tekap kat jari yg kena benda panas. Insyaallah tak menggelembung. Akak selalu buat mcm tu.

Myra Jay said...

Alahai siannyaaa... Takpe kenagan tu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}