Saturday, 21 July 2012

Gerak Mata Tak Menipu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Betul ke kalau nak tahu orang tu menipu kita bole baca melalui gerak mata seseorang? Kebiasaannya kalau seseorang tu nak menutup rahsia memang banyak sangat lah dalihnya.Ohh ye...aku juga pernah terbaca satu artikel yang mengatakan otak kita akan bergerak lebih aktif ketika menipu kerana kita akan lebih banyak berfikir berbanding otak seseorang yang berkata jujur.

Ada logiknya di situ sebab bila kita nak menipu ni mestilah kita banyak fikir untuk mereka reka cerita atau 1001 alasan kan.Melalui teori ni jugak lah kot orang orang kat barat tu mencipta alat untuk mengesan pembohongan.Tapi,kita ni cuma manusia biasa je kan yang tak lepas daripada mencipta alasan untuk sedapkan rasa hati.Ataupun kita terpaksa berbohong untuk melindungi dan menjaga hati orang orang yang kita sayang.


"Percayalah...bukan aku yang curi ikan masin tuu..."

Adakalanya kita suka sangat bagi alasan kita bohong untuk kebaikan orang tu.Betul ke untuk kebaikan orang lain atau sekadar nak sembunyikan rasa bersalah dalam diri sendiri.Lagi satu...kita tak akan bole berbohong dengan diri sendiri.Tak akan boleh.Kita cakap kita gembira,kita baik-baik sahaja...tapi hakikatnya? Hanya Allah je yang tahu perasaan hati kita...

p/s : tiada istilah tipu sunat...

6 Komen Terhebat:

Sayidah Nafisah Ruslan said...

tapi kadang2 tipu tu perlu..

khair said...

Begitulah lumrah manusia...menipu untuk kebaikan sendiri jer...kadang2 saya camtu gak...hehe...:P
terima kasih kerana berkunjung ke blog saya. :)
jemput singgah lagi ye. (^^,)

elyna mirsada said...

mmg tiada pn istilah tpu sunat 6_^

-SUPERGIRL- said...

tp kdg2 kalau yg dah pndai sgt bohong, kte sndri pn taley bace kan . Haha kelakar pulak ble 2owg tou brebut ikn masin . Hahak !

nursarah puteri said...

Kalau boleh janganlah menipu. tp kdg2 terpaksa mcm nk selamatkan keadaan. huhu.

sha_azmi said...

caption gmbar tuu~ klaka..
mnipu untuk kbaikan..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}