Sunday, 15 July 2012

Ambil Berat Atau Penyibuk?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Memang diakui kita semua tersangatlah suka kalau ada yang ambil berat a.k.a caring dengan kita tetapi harus diingatkan juga bahawa memang turut diakui yang kita semua tersangatlah menyampah kalau ada yang penyibuk a.k.a busybody.Siapa setuju gelek tujuh kali...huahuahua.Kalau tak setuju pergi syampoo rambut dulu.Kasi wangi sikit (tak de kena mengena)

Hidup bermasyarakat ni kita memang takkan terlepas daripada jumpa dengan dua golongan tersebut.Golongan ikhlas yang ambil berat dan golongan yang penyibuk nak tahu semua hal kita.Lepas tu sebar tak tentu pasal.Sangat annoying okeyh.

Nak tegur takut terasa hati.Lagi lagi kalau itu saudara mara kita,kawan kawan kita,boss kita,kucing kita...jappp...kucing nak menyibuk takpe.Kita kiss je dia banyak kali.Hehe.Tapi itulah hakikatnya.Kadangkala kita sendiri tersepit nak berdepan dengan mereka ni macam mana.


"Awak jangan risau gigi awak akan cantik macam gigi saya jugak nanti.Jangan sedih tau"


Golongan Yang Ambil Berat a.k.a Caring
Golongan ni biasanya lebih suka mendengar masalah kita dan lebih memahami.Mereka ni biasanya hanya ambil tahu perkara yang sepatutnya sahaja.Mereka biasanya akan membantu meringankan masalah kita sedayanya.Bukan ambil tahu masalah peribadi atau perkara perkara yang sensitif tentang kita.Melainkan kita sendiri secara terbuka menceritakan masalah peribadi dan meminta pandangan atau nasihat daripada golongan ni.Itu lain cerita.


"Itulah yang bercinta dengan monyet belakang rumah aku tu.Tak de taste langsung"


Golongan Yang Penyibuk a.k.a Busybody
Golongan ni biasanya memang suka nak ambil tahu semua hal tentang kita.Kadangkala perkara yang tak sepatutnya pun dia sibuk jugak nak ambil tahu tanpa mengira sama ada kita ni berat hati nak ceritakan.Dipaksanya jugak.Yelah...orang tak faham bahasa kot.Kadang kadang bukan nak bantu selesaikan masalah pun.Sekadar nak ambil tahu suka suka buat bahan gossip untuk diceritakan kepada orang lain.Topik favourite golongan ni biasanya mengenai perkara perkara peribadi orang lain.Lagi lagi kalau keburukan dan kelemahan orang lain memang makin hangatlah dia nak ambil tahu.Macamlah dia perfect sangat kan...

Apa apa pun dalam hidup kita ni mesti ada batasnya.Kalau nak ambil berat pun berpada pada sebab ada kalanya yang terlalu mengambil berat ni boleh buat seseorang itu berasa rimas.Ambil berat biar kena pada situasi.Dan ingatlah tak semua benda kita bole tahu.Elakkan kita dilabel sebagai seorang penyibuk walaupun niat kita cuma nak ambil berat sebab hati manusia ni lain lain.Kita rasa oke je dia rasa k.o...Faham faham sendiri je lah

p/s : diam bukan bermakna kita tak kisah...

4 Komen Terhebat:

cikeyrah said...

pernah menglami situasi org yang busy body, semuanye nak tau, sampi dalam2 kite pun nak tau..what de hell! . .

LaLa mhdnor said...

x suka penyibuk, semua benda dia nak taw :P

Nasuha said...

betul tu, x semestinya kta diam kta x kisah..

elyna mirsada said...

a'ah..xska owy yg penyibuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}