Saturday, 18 February 2012

Tentang Deja Vu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Sejak akhir-akhir ni mood aku nak update ni kejap ada kejap takde.Entahlah...mood aku ni suka keluar merayau sampai susah sangat aku nak panggil balik untuk update blog ni.Ni pun dah jenuh pujuk supaya mood datang balik.Mood dah ada baru jari jemari ni aktif sikit nak membalun keyboard untuk menaip.Emm....entri kali ni panjang lebar sikit


Deja Vu.Tahu ke Deja Vu tu apa?Istilah Deja Vu ni berasal daripada bahasa Perancis yang bermaksud "sudah melihat/pernah mengalami".Lebih kurang 70% orang pernah mengalaminya sekali seumur hidup.Contohnya macam pernah tak kita semua mempunyai pengalaman di mana kita berada di tempat yang baru, namun merasakan seolah-olah kita sudah berada di situ sebelum ni? Pernah tak kita bertemu dengan seseorang buat kali pertamatetapi kita mempunyai perasaan bahawa kita telah bertemu dengan orang tu sebelum ini?Atau kita berada dalam situasi yang sama sekali baru, namun kita rasa itu adalah biasa.Emm...pengalaman macam tu lah yang kita panggil sebagai Deja Vu.Lebih kurang macam seolah-olah kita dah tahu apa yang orang tu nak cakap kat kita
"Awak nak ajak saya pergi karaoke lagu Isabella kan?"
"Err...mana tau nih" (sambil buat muka blurr)

Kat sini aku nak senaraikan beberapa penjelasan untuk pengalaman Deja Vu:

1. Kita mungkin pernah melihat gambar-gambar tempat pada masa lalu.


2. Kita mungkin telah membaca tentang suatu tempat tertentu atau keadaan,malah bertahun-tahun lalu, dan apabila kita berada di tempat itu atau dalam keadaan yang serupa kita berasa seolah-olah kita telah pun mengalami perkara yang sama sebelum ini.


3. Kita mungkin telah melihat tempat atau keadaan atau sesuatu yang serupa di dalam mimpi kita dan kini ia kelihatan biasa.


5. Deja Vu juga boleh tercetus melalui lima pancaindera kita. Ia boleh menjadi bau,rasa makanan, hiasan, kombinasi warna, nada suara, bunyi latar belakang atau apa-apa sahaja yang mencetuskan kenangan lama.Kita mungkin tidak sedar/ingat keadaan asal yang membawa memori itu, tetapi kita masih ingat setelah mengalaminya dan kita mengaitkannya dengan perkara yang berlaku sekarang ni.


6. Penglihatan, pakaian atau cara bercakap orang atau orang-orang yang ada bersama, mungkin mengingatkan kita tentang seseorang yang pernah kita bertemu pada masa lalu.
"Ehh...aku macam dapat rasakan tahi burung akan jatuh menimpa diriku ini sekejap lagi"

Sebenarnya ada jugak yang mengatakan bahawa Deja Vu ini hanyalah perasaan biasa yang disebabkan oleh keadaan otak dan faktor-faktor neurochemical.Mungkin ada lebih banyak sebab dan penjelasan untuk mengalami Deja Vu.Minda adalah enjin berkuasa yang mencipta semua jenis pengalaman, dan hanya segelintir orang yang ingin tahu dengan lebih mendalam akan cuba menyiasat dan cuba memahami.

Kawan aku dulu pernah cakap yang dia kengkonon pernah rasa Deja Vu tu.Masa tu aku tiru kerja matematik kawan aku (hah...kantoi tak reti matematik).Dia cakap dia boleh tahu yang aku akan pinjam pemadam dia masa aku tengah tiru kerja matematik tu.Aku agak terkesima lah mendengar bakat beliau yang luar biasa itu.

p/s : Aku pernah ber-Deja Vu yang Anuar Zain nak datang meminang aku.Aku ingat tu Deja Vu rupa-rupanya aku berangan jer.Sebab perkara tu mustahil berlaku...hehe

10 Komen Terhebat:

saya gades pelik said...

selalu je gades rasa macam ni~ hemm lepas tu mesti cakap benda serupa wpun dah fikir kita belum cakap..adeyh

Dba Dealova said...

haha...Dba ingat ingat lupa laa pernah rasa ke tak Deja Vu nih

Fatin Baharum said...

:'(

Latest entry : Al Fatihah

Cik Atien said...

wahhh, atien baru tahu deja vu tak maksud dia macam ni. thanks.

btw, peminat drama korea jugak ke?? hehe. :)

syasyajohan said...

dejavu,,selalu sangat dah

Uncle Jonni said...

yep... pernah merasainya...
siap boleh terpikir... aku dah buat mende nih... huhuhuhu.

Cik Adieb said...

Alue Dba , sama nama kita :)

✖wani ✖☻music ♫lovers☻ツ said...

wanie slaluu dpt deja vuu...
since i was in the prmry skuul.. huhu
^__^
kdg2 da penat asyek mcm nie jer..:)

jahajahatable said...

biasanya nye dah berlaku baru teringat macam dah penah buat...teringat atau tahu sebelum berlaku tu tak pernah lagi

a i m z said...

dejavu tentang tahik burung?
hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto;}